Bryllupslokaler Oslo

Gamle+Museet+design+element.png
 

Finn riktig bryllupslokale

Bryllupsfeiring er noe av det største et par kan oppleve. Det settes gjerne av både tid og penger for å gjøre dagen så perfekt som mulig. Brudeparet setter gjerne i gang å planlegge så snart de har bestemt seg for datoen for den store dagen. 

Så vil det sikkert velte inn råd fra familie og venner underveis – alt fra valg av bryllupslokale til hvordan brudebuketten bør se ut. Dersom bryllupet finner sted i Oslo vil brudeparet ha mange flotte bryllupslokaler å velge mellom. Lokaler med hver sin sjarm og hvert sitt uttrykk. I Oslo er det enkel tilgang til kollektiv trafikk og mange overnattingssteder å velge mellom for tilreisende gjester, så det er praktisk å velge seg et lokale i hovedstaden. 

Å velge et bryllupslokale i Oslo gir brudeparet mange valgmuligheter. Når brudeparet begynner å se seg om etter lokale så er det flere viktige punkter å tenke på:

  • Sette opp budsjett

  • Antall gjester

  • Reserver bryllupslokalet tidlig

  • Stil- og fargevalg

  • Bar

  • Garderobe

  • Underholdning til bryllupet

Sett opp et bryllupsbudsjett

Noe av det første et brudepar må gjøre før de bestemmer seg for bryllupslokale, er å sette opp et budsjett for festen. Det er mange bryllupslokaler i Oslo i alle priskategorier og størrelser. Enkelte bryllupslokaler tilbyr skreddersydde løsninger med egne pakkepriser der det meste er inkludert. Andre tilbyr kun lokalleie, slik at man må fikse alt selv. Dette er noe dere bør snakke om når dere går på jakt etter et bryllupslokale i Oslo; skal utleier stå for bevertning og gjennomføring av selskapet, eller skal dere kun leie lokalet og betale mat, serveringspersonale, bartendere osv. ved siden av? Dette er brudeparets valg. Det kan være lurt å regne gjennom hva som faktisk vil lønne seg. En løsning med pakkepris kan kanskje virke dyr i første omgang, men når du får sett på alle utgifter – og ikke minst jobben det krever – for å få på plass alt selv, lander man ofte på at det ikke er så dyrt likevel. 

Selv om det er lett å tro at det er billigere å sørge for det meste selv, er det ikke sikkert at det vil stemme når alle tallene kommer på papiret. Dessuten vil det kreve mye tid til planlegging og koordinering av brudeparet å få alt på plass. Dersom alt det praktiske utføres gjennom utleier av bryllupslokale, vil det spare brudeparet for mye tid og energi.  

Antall gjester

Det er viktig å ha en oversikt over antall gjester man har lyst til å be så tidlig som mulig. Dette antallet har mye å si for å få satt opp riktig budsjett, og ikke minst for å finne riktig lokale. Det finnes både store og små bryllupslokaler i Oslo, og de mest populære er gjerne reservert lang tid i forveien. Lokalet må ha god plass til alle gjestene, samtidig som det ikke bør være for stort. Da vil det bare virke glissent. 

Når dere undersøker bryllupslokaler er det også viktig å sjekke at lokalet har fasiliteter, møbler og servise til å holde et bryllup for det antallet gjester dere har tenkt til å invitere. Andre ting som parkeringsmuligheter, mulighet for underholdning osv. spiller også inn her. Ved å leie bryllupslokaler i Oslo vil kollektivmulighetene være mange, så det vil kanskje ikke være et enormt behov for parkering. 

Det vil alltid være gjester som ønsker å kjøre egen bil, så dersom bryllupslokalet ikke har egne parkeringsmuligheter er det lurt å informere gjestene om nærmeste parkeringshus eller parkeringsmuligheter. Gjør litt research, og gå gjerne på befaring ved flere bryllupslokaler i Oslo før dere bestemmer dere.  

Book bryllupslokalet i tide

Bryllupslokaler bookes ofte så mye som et år i forveien, så det er viktig å komme tidlig i gang med å lete etter det rette lokalet. Dere må være sikker på at dere har funnet bryllupslokalet dere vil ha før det bookes. Sjekk gjerne omtaler av bryllupslokalene i forkant og gå på befaring i lokalene. Forhør deg med utleier hvilke vilkår som vil gjelde, og hva de kan tilby av ekstratjenester. Dette er spesielt viktig i de tilfeller der utleier ikke vil stå for maten – kan de for eksempel likevel anbefale et bra cateringbyrå? 

Det kan være lurt å undersøke om rengjøring etter endt bryllupsfest er med i prisen. For å sjaue bryllupslokaler som nygifte frister nok ikke veldig. Det er heller ikke morsomt å få en saftig ekstrautgift man ikke var klar over dersom man ønsker å sette bort rengjøringen, men ikke visste at dette var ved siden av den ordinære utleieprisen. Sjekk også om utleier har egne avtaler med leverandører som dere kan benytte dere av. Det vil spare dere for mye tid og kanskje også penger.

Stil- og fargevalg

Det kan være en god idé for brudeparet å vite hva slags stil og farger de ønsker i bryllupslokalet. Det vil også være avgjørende for valg av lokaler. Dersom dere leier bryllupslokaler i Oslo vil det være utallige typer lokaler å velge mellom. Det er lurt å bruke fantasien og se for seg fargene, dekorasjonen og blomstene dere hadde lyst til å ha i bryllupslokalet. Passer det inn? Vil det skape det uttrykket dere ønsker?

Med eller uten bar?

En bryllupsfest innebærer gjerne god mat og drikke. I den anledning kan det være ønskelig for brudeparet å ha en betjent bar hvor gjestene kan bestille seg noe å drikke etter at middagen er over. Dersom dere leier et bryllupslokale med bevertning er dette sikkert noe som kan la seg gjøre gjennom utleier. Dersom dere sørger for mat og drikke selv så bør dere sjekke om cateringfirma eller serveringsbetjeningen kan bistå med en person eller to til å betjene baren og sjekke hva dette vil koste. Dette betyr også at skjenkebevillingen må være i orden! Forhør deg med utleier om hvem som har ansvaret for dette, så ikke det oppstår ubehagelige overraskelser.

 
 

Garderobe

Hvorvidt det vil være behov for god garderobeplass eller eventuelt betjent garderobe kommer også litt an på årstiden. Ved et sommerbryllup vil det ikke være all verdens yttertøy, men ved et vinterbryllup kan det være en god del. Samtidig er det lurt å ha en plass der gjestene kan henge fra seg vesker og sette fra seg sko og lignende. Noen bryllupslokaler har gode garderobemuligheter. Dette er noe brudeparet må se an viktigheten av og ta med i beregningen ved valg av lokale.

Bryllupsfest med underholdning

Mange ønsker underholdning på bryllupsfesten, for eksempel en DJ for å få litt fart på dansegulvet eller artister om skaper liv og røre. Her kommer også bryllupslokalet inn i bildet. Sjekk hvilke fasiliteter bryllupslokalet kan tilby i forbindelse med underholdning. Har de for eksempel en scene? Og hva med det tekniske utstyret – hvor bra er det og hvilke muligheter har man? 

Mange utleiere av bryllupslokaler i Oslo har både fasiliteter, fagfolk og kontakter til å få den underholdningen man ønsker på bryllupsfesten. Dersom dere tenker at dere vil kjøre på med band eller lignende vil det så absolutt lønne seg å sjekke hva slags avtaler bryllupslokalet har. Det er mange lover og regler å ta hensyn til med tanke på lyd, lys og rigging av scene, og sikkerhet er et viktig aspekt som bør tas på største alvor. Dersom dere kun ønsker et anlegg som spiller av musikklister så vil dette la seg gjøre i de aller fleste bryllupslokaler.

Vi hjelper deg med hele prosessen

På jakt etter et bryllupslokale i Oslo? Å arrangere drømmebryllupet krever god planlegging. Våre prosjektledere er profesjonelle og har bred erfaring fra alle typer arrangement på Gamle Museet. Vi tilbyr skreddersydde løsninger som tilpasses dine ønsker og behov. Bryllupet ditt er i trygge hender når du leier vårt bryllupslokale. Du får en kontaktperson å forholde deg til, som jobber dedikert med å planlegge ditt bryllup fra A til Å. Kontakt oss for en uforpliktende samtale, og kom gjerne på visning av lokalene.