Messe

På jakt etter et funksjonabelt lokale til messe som er stort nok? Våre lokaler er fordelt på tre etasjer og rommer nesten 2000 m2. Her er det flere saler, grupperom som kan brukes til backstage eller diskusjonsfora, egne mingelområder og høyt under taket. Arranger neste messe i Oslo sentrum med kort gangavstand fra Oslo S.

 
 

Vi gir deg mulighetene til å fokusere på gjestene

Gamle Museet tilbyr ulike løsninger for deg som skal arrangere messe og utstilling, og vi tilpasser ethvert arrangement med skreddersydde løsninger. Her er det store åpne flater med mulighet for stands og working spaces, samtidig som man kan trekke inn i en av salene for å gjennomføre foredrag, presentasjoner eller lignende.

Lokalet ligger sentralt i Oslo – kun et steinkast fra Oslo S og all kollektivtrafikk. Det er derfor ingen problemer for messedeltakere som kommer langveisfra å finne frem. På Gamle Museet setter vi deg og dine gjester i sentrum. Ethvert arrangement er ulikt og har ulike behov, og derfor tilbyr vi deg et tilpasset opplegg slik at du får et vellykket event. Når du leier våre konferanselokaler får du en prosjektleder som kontaktperson og som jobber dedikert med ditt event. Vi gjør hele jobben for deg, og hjelper deg med hele prosessen fra A til Å. Vi har også gode avtaler med samarbeidspartnere som vet hvilket utstyr som trengs for at akkurat ditt opplegg skal fungere optimalt.

Catwalk til motevisning og backstageområde til konsert

Våre lokaler er fleksible, og leies ut til blant annet messer, produktlanseringer, utstillinger, motevisninger og konserter. Du leier lokalet eksklusivt, og kan benytte deg av ulike saler og soner. VI har blant annet mulighet for å sette opp catwalk i forbindelse med motevisning, og har egne områder som kan brukes til backstage og forberedelse.

Har du spesielle ønsker eller behov?

Vi liker å tenke kreativt, og ser heller muligheter enn begrensninger. Ta kontakt for å ta en titt på lokalet og for en uforpliktende samtale. Sammen kan vi finne frem til de beste løsningene for ditt event.

Toppmoderne teknisk utstyr

Våre messelokaler er utstyrt med toppmoderne teknisk utstyr, nettopp for å gi deg den beste opplevelsen under ditt arrangement. Her er det mulighet til å overføre lyd og bilde til alle deler av lokalet, og man kan vise forskjellige bilder/filmer på de ulike skjermene (som for eksempel live stream av en konsert til alle deler av lokalet). Lokalet egner seg derfor også godt til film- og TV-innspilling. Les mer om alt man bør tenke på når det gjelder teknikk på konferansen.

Gi messedeltakerne en egen sone med forfriskninger og litt å tygge på. Dette er også en perfekt arena for nettverksbygging.

Gi messedeltakerne en egen sone med forfriskninger og litt å tygge på. Dette er også en perfekt arena for nettverksbygging.

Våre lokaler er inndelt i ulike soner og saler, med god plass til mingling og stands i tillegg til store forelesningssaler.

Våre lokaler er inndelt i ulike soner og saler, med god plass til mingling og stands i tillegg til store forelesningssaler.

Viktig å huske på når du skal delta på en messe

Messevirksomhet er en arena som er veldig viktig for mange bedrifter. Å delta på messer er en stor del av markedsføringen for bedrifter som holder på med salg. Det er en ypperlig anledning til å vise frem produktene, gi informasjon om dem og vise seg frem i bransjen. Man får eksponert merkevaren sin for et publikum som er interessert innenfor en bransje som messedeltakerne er genuint interessert i. Mange bedrifter fra samme bransje deltar ofte på de samme messene. Det gjør det enda viktigere å skille seg ut. 

Det krever mye planlegging å være med på en messe. Ikke bare når det kommer til selve standen og koordineringen av utstyrslevering, opprigging og det å ha nok folk til å betjene standen. For å gjøre inntrykk på messe er det noen punkter å tenke på:

  • Tidlig planlegging

  • Profilering 

  • Kundeopplevelsen

  • Salgstrening i forkant

  • Oppfølging i etterkant

Planlegg messedeltakelsen i tide

Det er viktig å starte planleggingen tidlig. Så fort en bedrift har bestemt seg for å delta på en messe er det bare å komme i gang med planleggingen. Om man er godt forberedt og tidlig ute, blir det også lettere å håndtere uforutsette hendelser på veien. Det er mange ting som må på plass om man ønsker en stand som gir et godt inntrykk. Det arrangeres mange ulike messer overalt og hele tiden, og en bedrift deltar gjerne på de messene som er relevante for deres produkter. Med andre ord er konkurransen om oppmerksomheten hard, ettersom de andre bedriftene som er representert gjerne har samme type produkt som en selv.

Noe av det som må på plass er f.eks. utvelging av fokusprodukter, bestilling av møbler til stand, bestilling av standplass, bannere, give-aways og annet markedsmateriell. I tillegg er det lurt å sette seg inn i hvordan standen skal settes opp og hvordan man ønsker at den skal fremstå for messedeltakerne.

Det er lurt å ta en titt på messeområdet og se hvordan det har blitt satt opp før. Er det tett mellom standene? Hvor god plass får hver bedrift? Hvor er det gunstig å stå i forhold til antall besøkende som vil passere? Dersom det er en messe bedriften har deltatt på før, kan man ta en gjennomgang av gamle notater og lære fra tidligere suksesser og feilgrep. Det er viktig å ta notater når man deltar i en messe, så man har noe å forholde seg til ved neste anledning. Det vil bedriften spare mye tid på. Lag en liste over gjøremål som også vil være nyttig ved senere anledninger. 

Profilering

Det er viktig å ha fokus på hva sags inntrykk man ønsker å gi de besøkende på messen. Førsteinntrykket er utrolig viktig og ofte avgjørende for om de besøkende stikker innom. Det er viktig å ha en helhetlig profil. Bannere med slagord, skjermer med produkter, fremvisning av produkter – alt dette må være nøye planlagt og satt sammen så det viser en helhet og fremstår som ryddig og gjennomtenkt. En ryddig og oversiktlig stand gir et profesjonelt inntrykk, og er samtidig imøtekommende. Det er også lurt å ha en balanse mellom ønsket å vise og fortelle om produktene sine og det å presse produktene på de besøkende. Innpåslitne selgere på stand, som knapt nok lar deg titte på produktene før salgspresset kommer, vil fort gi et negativt inntrykk. 

En stor del av profileringen vil også være å invitere kunder til messen. Send gjerne ut gratisbilletter til kundene så de føler seg ivaretatt og viktige. Et godt omdømme vil fort bidra til at en bedrift får nye kunder.

Kundeopplevelsen på en messe

Som deltaker på en messe bør man ha en plan på hvordan man skal møte de besøkende på standen. Hvilke produkter fokuseres det på? Hvordan ønsker bedriften å sosialisere med de som besøker standen? Det kan være hyggelig for kundene om det er en godbit, en kaffekopp eller kanskje noen profilerte give-awaystilgjengelig. Det vil gjøre at potensielle kunder føler seg viktige og spesielle. 

Det å dele ut profilerte give-aways som kan være nyttige vil også minne de besøkende om bedriftens eksistens ved at logoen er synlig. Give-aways kan være penner med logo, flasker med logo, reflekser med logo osv. Dette er en fantastisk mulighet for å markedsføre seg selv. Klarer man å finne på et morsomt lite slagord som kan stå på give-awaysene, når man langt. Det vil føre til at den potensielle kunden husker bedriften, og kanskje også forteller om den morsomme koppen eller pennen han/hun fikk på stand. Det å ikke legge for mye press, men vise at man har kunnskap om produktene og hvorfor de er gode, vil gjøre kundeopplevelsen enda bedre. Vær tilgjengelig, svar på spørsmål og hold standen ryddig.

Salgstrening i forkant av en messe

En del av planleggingsfasen i forkant av en messe er å snakke med de som skal stå på standen om hvordan de besøkende skal behandles og hvilke mål bedriften har med å delta på messen. Mange glemmer ofte det siste, og dette er noe av det viktigste å kommunisere til alle ansatte som skal delta på en messe. Et tydelig mål med deltakelsen vil også gjøre det enklere for de ansatte å selge inn bedriften og produktene til besøkende. 

Et salgsmøte med gjennomgang av fokusområder, fremgangsmetode og salgspitch vil ikke være bortkastet. Kanskje gi de ansatte en case som er satt i messesammenheng for å finne gode løsninger sammen. Salgstreningen bør også dekke invitasjon av eksisterende kunder samt hvordan messen kan markedsføres ut til bransjen. Litt research på konkurrentene kan også lønne seg. Har de fokus på mye av det samme? Bør man tenke nytt? Enhver selger har nok sin egen fremgangsmåte ovenfor potensielle og eksisterende kunder, men ved salgstrening har alle mulighet til å lære av hverandre og komme med innspill. Det kan alle komme bedre ut av. Det er også en fin måte for ledelsen i bedriften å sørge for at fokuset er der det burde være og på de produktene bedriften ønsker å satse på.

Oppfølging i etterkant av messen

Når en bedrift har deltatt på en messe, er det viktig å følge opp hele prosessen. Dersom man har kommet i kontakt med potensielle kunder, eller kanskje spennende leverandører under messen, er det viktig å ikke vente for lenge med å ta kontakt. Det er fort gjort å glemme samtalene og spørsmålene dersom man venter for lenge med å følge opp. I tillegg risikerer man at en konkurrerende bedrift har vært raskere ute, og klart å hanke inn kunden. 

Det er viktig å ta et oppfølgingsmøte med alle involverte fra bedriften så snart som mulig etter at man har deltatt på en messe, gjerne dagen etter. Dette kan også være en utrolig lærerik prosess, da man samler erfaringer og tanker om ting som kunne vært gjort annerledes. Det er viktig å notere seg hva som var vellykket og hva som muligens burde gjøres bedre underveis, slik at man tar med seg alle disse innspillene til et evalueringsmøte etter messen. La alle gi tilbakemelding om spørsmål og interesse de har fått under messen. Hva gjorde konkurrentene på messen som kan være nyttig å tenke på neste gang det er messe? Både positive og negative erfaringer bør gjennomgås. Så kan referat og notater fra oppfølgingen lagres for senere bruk. 

Lykke til med arrangementet!

Velg et messelokale som ivaretar dine ønsker og behov

For en arrangør er det viktig at alt fungerer som det skal på selve arrangementdagen, og stedet for messen blir avgjørende for hvorvidt det blir et vellykket arrangement. Vi setter dine behov først og tilrettelegger opplegget etter dine ønsker og behov. På Gamle Museet har vi lang erfaring med alle typer konferanser og messer, og bidrar gjerne med råd og tips for å få de beste løsningene. Kontakt oss i dag for en uforpliktende samtale eller for å ta en titt på lokalene. Sammen finner vi frem til de beste løsningene slik at du som arrangør får et vellykket arrangement.