Planlegge selskap

Gamle Museet design element.png
Gamle+Museet+selskap+konferanse+scene+gjester+gjester2.png

Inntil 600 gjester
Fleksibelt lokale

Gamle+Museet+selskap+konferanse+scene+prosjektledelse.png

Prosjektleder
Vi hjelper deg fra A til Å

drink & food-01.png

Drikkeservering
Vi har alle rettigheter

Gamle+Museet+selskap+konferanse+scene+utstyr2.png

Lyd- og lysutstyr
Toppmoderne utstyr

 

Hovedsal 390 m2
400 sittende

Big Time Scene 160 m2
120 sittende

Gamle+Museet+selskapslokaler,+konferanse+Mingleområdet.jpg

Mingleområdet 240 m2
280 stående / 70 sittende

Gamle+Museet+selskapslokale,+konferanse,+messe+møterom+kapasitet.jpg

Møterom 80 m2
50 sittende

 

Tips og ideer til selskapet

Det er mye som skal på plass når man planlegger et selskap eller en fest. Mange detaljer og småting som kanskje virker ubetydelige, men som spiller en viktig rolle for at selskapet skal bli en suksess. Her er noen tips til deg som planlegger en fest, og de viktigste tingene du bør huske på. Lurer du på noe, er det selvsagt bare å kontakte oss

5 tips til selskapsplanlegging

Når du planlegger et større selskap, er det mange detaljer å forholde seg til. Vi har valgt å fokusere på noen: 

  • Tid og sted

  • Antall gjester

  • Pynte lokale

  • Valg av mat

  • Underholdning/aktiviteter

Velg tidspunkt og lokale

Når du har bestemt deg for å arrangere en fest eller et selskap, må du først og fremst finne en dato for begivenheten. Planlegger du for eksempel et bryllup, anbefaler vi at du setter av god tid. Mange setter en dato et år frem i tid, både for å ha god tid til å planlegge alle detaljene og for å finne det perfekte lokalet. Se forøvrig våre tips til å planlegge det perfekte bryllupet i vår bryllupsplanlegger. Det er flere fine selskapslokaler i Oslo, og de populære lokalene blir fort fullbooket i sesong. Derfor bør du sette dato i tide til å finne det riktige lokalet til bryllupet, julebordet, familieselskapet eller firmafesten. 

Hvor mange gjester vil du invitere?

Når du har bestemt deg for tid og sted, og fått booket inn festlokalet til feiringen, kan du gå videre med planleggingen. Det neste som står på listen er hvem du ønsker å invitere, og hvorvidt du har mulighet til å be alle du ønsker. Hvor mange festdeltagere et utleielokale kan ha, varierer fra sted til sted. Dette er lurt å sjekke før du leier et festlokale, slik at du vet at du får plass til alle gjestene. 

Hvordan pynte festlokalet?

Mange liker denne planleggingsfasen som handler om pynt og dekor. De fleste lokaler er enkle å pynte. Prøv deg litt frem med ulike fargekombinasjoner som passer til fargene i lokalet du har leid. Alternativt kan du velge et enkelt oppsett med hvite blomster, servietter og lys. Det er stilrent og passer til alle anledninger. Er du i tvil kan du høre med utleielokalet om de har noen forslag. 

Mat og menyvalg til selskapet

Når du planlegger et selskap, bør du tenke litt på hva slags mat du vil servere gjestene. Forhør deg med selskapslokalet hvilke løsninger de har. Må man for eksempel bestille maten via dem, eller kan man ordne dette selv? Ofte blir opplegget mer helhetlig når man bestiller via lokalet, og da slipper man også å tenke på alt som medfølger (servering, oppvask, feilleveranser osv).

Finn ut av hva slags mat dere kan bestille, og ta en runde på hva som høres godt ut. Det er lurt å velge mat som ikke er altfor spesiell, særlig hvis det er mange gjester i forskjellig alder som kommer (f.eks. i et bryllup eller firmafest). Det kan være allergier å ta hensyn til, og dette anbefaler vi at du ber om å få opplyst når du sender ut invitasjoner. 

Skal du arrangere et fint selskap i en formell setting, kan det være lurt å gå for en treretters meny med forrett, hovedrett og dessert. Ønsker du et mindre formelt selskap, kan man gå for buffet eller tapas. Da kan gjestene velge den maten de foretrekker selv. Dette fungerer også fint på julebord og andre firmafester med mange gjester som har ulike preferanser. 

Underholdning og aktiviteter

Til slutt bør du tenke over om du ønsker noen form for underholdning eller aktiviteter til selskapet. Er det for eksempel tilgang på scene i lokalet? Hvordan er akustikken, og hvor stor plass er det til et dansegulv? Forhør deg med lokalet hvilke muligheter dere har, og ofte kan de også sette deg i kontakt med et eventbyrå eller lignende. 

 
gamlemuseet_ppt_bilde_1980x1080_3.jpg